Sigmund Freud
1856-1939
Yahudi
Asıllı Avusturya’lı. Akıl Hekimi, Sinir Uzmanı, Psikanaliz
Kurucusu..
Viyana Tıp Fakultesi’nde Psikopatoloji Profesörü’ydü. Zihni
Faaliyet’in Nesnel Yöntemler’le incelenebileceğini reddederek
kendine Özgü Öznel bir Yöntem Ortaya koydu.
Zihni
Etkinliği, bu Etkinliği Meydan’a getiren Maddi Şartlar’dan ve
Nedenler’den soyutlar. O’na göre Bütün Bunlar’ın hiçbir Önem’i
yoktur. Bilinçdışı (Bilinçötesi) Varsayımı’nı
geliştirir. O’na göre Ruhsal Faaliyet bu Bölge’de olup
bitmektedir. Başta Cinsel İstekler olmak üzere
Saldırganlık ve tüm Zevk İstekleri bu
Bölge’de yatmaktadır. Leibniz
(ö.1716) de İnsan’da Bilinç’ten başka bir de
Bilinçdışı ya da Bilinçaltı bulunduğunu söylemişti.
Psyche (Ruh Yapısı’nı) 3 Bölüm’e ayırır: Bilinçdışı,
Bilinçaltı ve Bilinç..
O’na göre Bilinçli olmadıkları halde Aktif Ruhsal Süreçler
de ( Örneğin önceden bilinmiş olan Şeyler) bu Biliçaltı
Bölgesi’nde bulunmaktadır.
İnsanlar’ın Bütün Eylemler’ini ve hatta Toplumsal Olay ve
Olguları Cinsel Dürtüler’in Tezahürleri olarak açıklar.
İnsanlar Bilim, Sanat, Din, Devlet, Yasa, Savaş vb.
her ne yapıyorlarsa bu Cinsel İçgüdü’nün Tesiriyle
yapmaktadırlar.
O’na göre Çeşitli Ahlakî Baskılar’la Bilinçaltı’na
itilmiş bulunan bu İstekler’i keşfedip Meydana çıkarmak
Yolu’yla Ruh Hastalıkları iyileştirilebilir.
Teorisi ABD
başta olmak üzere Dünya’da Büyük Yankı uyandırdı.
Internasyonal bir Psikanaliz Derneği kuruldu, belli
Süreler’le İnternasyonal Psikanaliz Kongreleri topladı.
1880 de Sigesmund 24 Yaş’ında Viyana'da kendisi gibi
Genç bir Öğrenci olan Dr. Josef Bröer bir Ruh
Hastası’nı uyutarak iyileştirmeye çalışıyordu. Hastası’nın
birtakım Ruh Baskıları’ndan kıvrandığını seziyor, O’nu
Hipnotizma Yolu’yla uyutup konuşturarak ferahlatıyordu. Kötü
Anılar Hasta’nın Beden Dengesi’ni bozmuştu. Denge’nin
düzelmesi için bu Kötü Anılar’ın Bilinç Altından çıkarılarak
atılmaları Gerekli’ydi. Freud bu Çalışmalar’a katıldı.
Fransa'ya gitti. 1885 de Prof.Dr. Charcot'un Öğrencisi
oldu. Prof. uyuttuğu Hastalar’ında Telkin Yolu’yla Geçici
Kötürümlükler Elde ediyordu. Ruh’tan gelen Düşünce’nin
Beden’de Kötürümlük Meydana getirmesi bir hayli İlgi
Çekici’ydi.
Prof.un diğer Öğrencisi Dr.Pierre Janet, Fizyoloji’den
Psikoloji’ye Geçişi hazırlayan İncelemeler yapıyordu. Bütün
bunlar Freud'un Düşüncesi’ni olgunlaştırdı. Diğer
Dr. Bernheime, Hastalar’ına Uyku’da yaptıklarını
hatırlatmaya çalışıyordu.
Freud, Dr. Bröer'in hem bir hayli Güç, hem de Her
Hasta’da Kesin bir Sonuç vermeyen Uyutma Yöntemi yerine Dr.
Bernheime'nin Hatırlatma Yöntemi’ni kullanmayı
düşündü. Bilinçaltı’nı temizlemek için kullanılan bu
Yöntem’e Assosiativ Yöntemi Ad’ını verdi.
1909 yılı.. Viyana Üniversitesi Freud'un Psikanaliz
Üstüne verdiği 5 Konferans’la çalkalandı.
Ona göre İnsan’ı 3 Önemli İçgüdü yönetmektedir:
Korunma İçgüdüsü, Cinsiyet İçgüdüsü, Toplumculuk İçgüdüsü..
İnsan’ın eriştiği Uygarlık içinde Korunma İçgüdüsü’yle
Toplumculuk İçgüdüsü Önemimi oldukça azalttılar.
Bugün için Önemli Tek İçgüdü Cinsellik’tir. Bu, Yeni
Doğmuş bir Çocuk’ta bile vardır. Parmağını emen Bebek Cinsel
bir Hoşlanma duyar. Bu İçgüdü Ahlaki Baskılar altına alınması
birçok Hastalıklar’ın Nedenidir. ( Freud önceleri
Histerikler’le Nevrozlar gibi bir Takım Ruh Hastalıkları’ndan
Söz ediyordu. Sonraları bu Kuram, Kalp, Mide, Karaciğer,
Bağırsak gibi Beden Hastalıkları’na kadar genişledi). İşte
Psikanaliz Yöntemi; bu geriye itilmiş, Baskı’ya konulmuş
Hapsedilmiş Heyecanlar’ı bularak Meydana çıkararak düzene
koyar.
2.Konferans’ta şöyle anlattı: Şimdi Ben burada konuşurken
Dinleyiciler arasından bir Terbiyesiz Adam Gürültü etmeye
kalksa içinizden birkaç Terbiyeli Adam onu Kolundan tutup
dışarı atarlar. Ama o Terbiyesiz Adam Kapı’nın Dışı’nda da Boş
durmaz, Kapı’yı yumruklayarak Bizleri Hasta eder. O Zaman Biz,
Çaresiz onu yeniden İçeri alarak Terbiyesizlik etmeyeceğine
Söz verdikten sonra oturmasına İzin veririz. İşte Psikanaliz
Yöntemi budur.'
Freud Erdem Baskısı ile Bilinaltı’na itilen
bu Heyecanlar’ı 3 yol’la Meydana çıkarır:
1.Hasta’yı konuşturmak Yolu. Bu oldukça Güç’tür. Çünkü Hasta
Baskılar’ın Direnci Altında’dır. Doktor Hastasını; Saçma sapan,
Yalan Yanlış, Anlamlı Anlamsız konuşmaya zorlar, Direncine
Önem vermeden uluorta Konuşmasını kolaylaştırır. Düşünce
Çağrışımları, Doktor’un Parmak Basması gereken Çözüm
Noktaları’dır. Doktor’un Görevi, Hasta’daki Direnci kırmak,
Hatırlatma Yöntemi’yle Düşünce Çağrışımları’nı sağlamaktır.
Hasta’nın Bilinci’ne çıkacak Düşünceler Aracılığı’yla
unutulmuş Anı Kolaylıkla bulunup Meydana çıkarılır.
2.Rüya Yorumlanması. Düşlerimiz, Çocukluk Dünyaları’nı
yaşatmaktadır. Çocukluğumuzun Bütün Özellikleri, İstekleri,
artık İşimize yaramayacak olan Bütün İlgileri Düşler’imizde
yaşamaya Devam etmektedir. Düşler’in Kaynağı Bilinçaltı’dır.
Düşler, özellikle Cinsel Kompleksleri Bilinc’e
çıkarırken bir Çeşit Simgeler kullanırlar. Bunların çözülmesi
gerekir.
3.İnsanlar’n Her Gün Başlarına gelen Yanılmaları, Sürçmeleri
yorumlamaktır.Sağlam İnsanlar bile birtakım Adları unuturlar.
Bir Yazı’yı okurken Dilleri sürçer, bir Şeyler kırıp dökerler,
birşeylerini yitirirler. Psikanaliz bilmeyenlerin Yorgunluk,
Dalgınlık, Rastlantı dedikleri bu Olaylar, Sürçmeler,
Beceriksizlikler Önemli İpuçları’dır. Tesbih ya da bir
Zincir’le oynamak, Parmakları çıtlatmak , ikide bir öksürmek,
bir Şey mırıldanmak bir Nedene dayanır. Bütün bunların
Kaynakları İtilmiş İstekler’dir. Yaşayan İnsan
Ruhu’nda Rastlantı yoktur.
Hastalıklar’ının Nedeni bulunan Hastalar’ın Çoğu kendilikten
iyileşebilirler. Tedavi’de 3 Yol vardır:
1.Kimi Hastalar bu İsteklerini Baskı Altında tutmakla
sağlıkları için gerektiği gibi davranmamış olduklarını
anlarlar, İsteklerinin giderilmesi Yolunu ararlar.
2.Kimi Hastalar İsteklerini daha Yüksek bir Amac’a çevirirler.
Aşırı Sofu Kadınlar gibi.
3.Kimi Hastalar da bu İstekleri’nin Uygunsuzluğunu daha açık
görerek Baskı’nın Yetersiz Direnci yerine, Aydınlık
Düşüncelerini koyarak isteklerinden kurtulabilirler.
5.Konferansı şöyle bitirir: ‘Yapımızdaki Hayvanlığı büsbütün
küçümsememeliyiz. Sağlığımız için itilmiş Eğilimlerimizden
kimilerini gerçekleştirmemiz gerekir. Günümüz Uygarlığı birçok
Kişileri gereksiz yere Baskı altında tutmaktadır. Yüksek
Amaçlar’a çevrilmeler her Zaman yetmez. Bir Makine’ye verilen
Isı’nın Tümü nasıl Güce çevrilemezse, Eğilimlerimizin Tümü de
Yüksek Amaçlar’a çevrilemezler. Her Gün Yemi biraz eksiltilen
At’ın sonunda neden öldüğüne Şaşanlar’a diyeceğim ki, bu At
Açlıkt’an ölmüştür.'
Eserleri:
-Studien über Hysterie, (Histeri Üstüne
Çalışmalar),
-Die Traumdeutung
, (Rüya Yorumu),
-Psychopathologie
de la vie Quotidienne,
-Trois
essis sur la theotie de la sexualite,
-Totem
et Tabou,
-Au-dela
du principe du plaisir,
-Psychoogie
des masses et analyse du Moi,
-Le
Moi et le Soi,
-Inhibitions,
symptomes et angoisses,
-La
Malaise de la Civilisation,
-Le.ons
d’introduction a la psychanalyse,
-Moise
et le Momotheisme,