Publius Cornelius Tacitus
055-120
Romalı Düşünür.
Eskiçağ’ın en Büyük Tarihçi’sidir. Hatip olarak da Büyük Ün
yaptı. Ahlakçı’ydı.
Roma’da pek çok Büyük Görevler’de bulundu. Ünlü
Komutan Agricola’nın Damadı’ydı.
Eskiçağ’ın Özgürlük ve Erdem’ine duyduğu Özlemi dile
getirmekten çekinmedi. Belgelerini titizlikle toplamış bir
Tarihçi olarak Eserleri en Sağlam Kaynak kabul edilir.
Eserlerinin tümü günümüze gelmedi. Elimizde bulunan 3
Eseri okunurken Büyük bir Coşku ve haz verecek kadar ustaca
bir uslupla yazılmıştır, okumakla doyulmaz, denir.
O Günlerin Roma’sını anlatırken söylediği ‘Burada
Savaşlar ve Yaralar, orada Hamamlar ve Meyhaneler’ (Latince
Alibi proelia et vulnera, alibi balnea popinoeque ) Sözü
Ünlü’dür. Fransız Ozanı Racine, O’nun için ‘Eskiçağı en
iyi anlatan Adam’ der.
İsa Mesih’in
Hayatı hakkında da Romalı olarak duyduklarına Yazılarında yer
verir. Prof. Bruce, F.F., şöyle der: ‘İsa’nın
Yaşam ve öğrettikleriyle ilgili Bilgimizin çoğu Mesihçi
Yazarlar’dan gelmektedir. Buna şaşmamalı;
İsa’ya bağlı olanların
olmayanlardan daha fazla kendi Topluluklarının Kurucusuyla
ilgilenmesi doğaldır. Ama Mesih’e inanmayan ilk
Yazarlar’dan gelen Bilgiler, İnciller’de anlatılan
Gerçekler’in başlıca Ayrıntılarını doğrulamaktadır. Tacitus,
İmparator Nero’nun MS. 64 Yılında Roma Kentini yok eden
Yangın’dan sonra kendi Suçunu Mesihçiler’e yüklemeye
çalıştığını anlatıyor. Tacitus, Mesihçi Adından
ilk defa olarak Eserinin bu yerinde söz etmektedir; Mesihçi
Sözcüğünün ‘Tiberius İmparatorken Vali Pontiyus
Pilatus’un Hükmüyle idam edilmiş olan
İsa Mesih’ten
alındığını belirtmektedir. (Annallar 15/44). Tacitus
bunları Yangın’dan 50 Yıl sonra yazmıştır, ama Yangın olduğu
zaman 12 Yaşında bir Çocuk’tu; onun için o zamanda
anlatılanları hatırlayabilmiştir.’ (s.11)
Yine aynı Bruce’nin Eserinde Bugün Kuzeybatı
Anadolu’da bulunan Bitinya Vilayeti’nin Romalı Valisi
Pliniyus ( 69-113)’un İmparator Trayanus’a yazdığı
Mektupların birinde şöyle dediği nakledilir:’
‘(İmparatorun Heykeline tapınmadıkları için
cezalandırdığım Mesihciler’in) dediklerine göre, Suçları yahut
Hataları özet olarak ancak şu kadardı: Tanrı’ya söyler gibi
Hristos’un Şerefine sırayla ilahi söylemek üzere
kararlaştırılan bir Gün’de Güneş doğmadan önce muntazaman
toplanmışlardı.’
MS 200 Yılların ilk yarısında yaşamış olan
Afrikanus ise MD 52 civarında yaşamış olan Tallus
adlı başka bir Tarihçinin Eserinden bahseder. Tallus,
eserinde İsa Çarmıh’a
gerilirken ortalığı kaplayan Karanlığın bir Güneş tutulması
olduğunu ileri sürmüştü. Afrikanus bunu kabul etmeyerek
şöyle der:’Tallus, kendi Tarihinin 3.Kitabında bu
Karanlığı bir Güneş tutulması olarak açıklıyor ki, bu bana
oldukça Mantıksız bir açıklama olarak geliyor.’ (s.12)