2001
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
01 Aralık 2001/ 16.Cüz
Kehf
Sûresi, Sûreye
İsmini veren Qıssa'dan başka İki "Çok Farqlı" Qıssa daha
içerir. "Çok Farqlı"dır , ikisi de hem Tefsir Târihi'nde
hem Müslüman Edebiyâtı'nda Derin Etkiler bırakmıştır.
"Mûsâ ve Sâlih Kul" ile olan
Yolculuğunda yaşadığı "Ledünnî Haqiqatler"in
Çözümü yerine, Qıssa'nın taşıdığı "Hisse"nin
"Allâh'ın Küllî Planı"na yaptığı
Vurgu, Okurların Zihninde Ön Planda olmalı.. Müslüman Târihi'nin Bugününü Açıklamada
zorlandığınız "Bir Nice Sorunsal"ı bu "Hızırca Cewâplar"ın
Işığında "Teenni"
ile okumaya ne dersiniz?
Zül-Qarneyn
Qıssasının Qur'ân'da tekrarlandığı bir
İkinci Bölüm yer almıyor. O'nun Târihsel Misyonundaki "Mübhemiyet" de pek Önemli
değil. "Nuzul Ortamı"nda taşıdığı
Anlam üzerine eğildiğimde Rasûl-i Ekrem'in İsmâil
ve İshâq Sıbtını meczeden "Qarneyn"
Wasfına atfın İzlerini duyumsuyorum. "Qıraât Ortamı"nda
Qarneyn'in İkinci Bin'e
(Milenium) a olan "Lâzimesi" Haz veriyor. Her ne kadar "Qarneyn
Sâhibi"nin Qıssası Qur'ân'da tekrarlanmıyor olsa
da, bu Qıssa içinde geçen "Ye'cuc-Me'cuc"
Topluluğu 21.Sûre'de Tekrar
Karşımıza çıkacak. Bu kez Duvar'ın Arkasından çıkarak tüm Küreye
yayılan bir Salgın olarak.. 1989 Duvarı'nı izleyen Küresel
Gelişmeleri bu Metinler içinde hissettiğimi söylesem "Uçuk" bulunur muyum?
Meryem Sûresi'nin
Mushaf Tertibinde 19.Sıraya yerleştirilmesi onun Hoş
Tewafuklarındandır. Rasûl-i Ekrem'e Klasik Qureyş Besmelesine "Rahmân"
İsmini ekleyerek, O'nu Araplara
"Hristiyan Tanrısı"nı Empoze etmek
isteyenlere Müddessir 30.Âyetinde verilen
Cewâbın bir Uzantısı olarak Îsâ Mesih'in
Qıssasının anlatıldığı Meryem Sûresi, bu Anlamlı
Sayı ile Qur'ân'daki yerini alır. Ne Enteresandır ki Bütün
Qur'ân'da Toplam 56 kez kullanılan Rahmân İsmi tek
başına Meryem Sûresi'de
1/3 Oranında tekrarlanmaktadır.
Meryem Sûresi'ni
Siyer Kaynaklarında Habeşistan
Kralı'na Cafer ibnu Ebi Talib tarafından okunurken
bulursunuz. Îsâ Haqqındaki ne düşündüklerini soran Necâşi'ye
Lukas'ta benzerini bulabileceği bu Metinlerle
Karşılık verilmiştir. Sûre'nin
bu İlk Fonksiyonel Yanı ile bugünkü Küresel Hercümecz içindeki "Dialog"
ve "Göçler"le Bağlantısı üzerinde elbette
söylenmesi gereken Sözler vardır.
Alıntı:
Kitap'da* Meryem'i* de zikret*. Hani o, Âilesinden* ayrılıp
Doğuda* bir yere çekilmişti. /Sonra onlardan perdelendi*. Böylece
O'na Rûhumuzu* gönderdik. /Rûh Meryeme
Normal Beşer* kalıbında göründü. Bunun üzerine Meryem "Ben, senden Rahmân'a* sığınırım*. Eğer
Taqwâ* Sâhibiysen bana zarar
verme " dedi.
/"Ben, Sana Tertemiz* bir
Oğlan* armağan* etmek için Rabb'imin bir Elçisi'yim*" dedi Rûh. /O: "Nasıl Oğlum olabilir? Bana hiçbir Beşer
dokunmadı , ben Utanmaz* biri değilim" dedi. /" Böyle" dedi Elçi Rûh. "Rabb'in
buyurdu ki: Bu benim için Kolaydır*. O'nu İnsanlara* bir Âyet*
kılacağız ve Bizden bir Rahmet*." /İş* Kesinleşti. Meryem
Gebe* kaldı, sonra O'nunla Issız bir Yere* çekildi. /Doğum
Sancısı* onu bir Hurmadalına* sürükledi: /"Keşke daha önce ölseydim*, Hâfızalardan*
silinseydim" diyordu. /Altından O'na seslenildi*: "Hüzünlenme*, Rabb'in aşağıda
bir Çağlayan* hazırladı." /"Hurmadalını
kendine doğru salla, üzerine Taze
Hurma* dökülecek." /"Artık, ye, iç*, Gözün aydın olsun*.
/Eğer bir Beşer görürsen, de ki: "Ben Rahmân'a Oruç*
adadım*, Bugün hiç bir İnsanla*
konuşmayacağım*." /Meryem O Bebeğini
taşıyarak Qawmine geldi. /Dediler ki: "Ey Meryem, gerçekten
senden beklenmeyen bir Şey* yaptın." /"Ey Hârun'un* Kızkardeşi* (O'nun Soyundan
olan), senin Baban*
Kötü* biri değildi ve Annen* de
Utanmaz* değildi."
/Meryem O Bebeği İşâret* etti. /Dediler ki:
"Beşikteki* Çocukla* nasıl
konuşabiliriz?" / Çocuk
dedi: "Ben Allâh'ın Kuluyum.
Bana Kitab'ı* verdi ve beni Nebi* kıldı." "Nerede
olursam beni Kutlu* kıldı ve Hayattayken* bana Namazı* ve
Zekâtı* Wasiyet *etti." "Anneme
İtaati* de. Ve beni Mutsuz bir Zorba* kılmadı."
/"Selâm* üzerimedir, doğduğum* Gün*, öleceğim* Gün, ve
ba's* edileceğim Gün de." (Meryem /016-033)
TERTİL XI