QUR'AN İLİMLERİNE GİRİŞ
Yüce
Allah Kitab’ı hakkında şu Örneği verir:
"Görmedin
mi ki Allah nasıl bir Örnek vermiştir. Güzel bir Söz Güzel bir
Ağaç gibi’dir ki onun Kökü Sabit Dal’ı ise Gök’tedir.
Rabb'inin İzni’yle Her Zaman Yemiş’ini verir. Allah İnsanlar
için Örnekler verir, umulur ki Onlar Öğüt alıp düşünürler.
Kötü bir Söz’ün Örneği ise Kötü bir Ağaç gibidir. Onun Kök’ü
Yer’in üstünden sökülmüş Kararı kalmamıştır."
Kitab’ın anlattığı Nebewî Tarih’te bu Ağac’ın Yemişleri’ni
devşiririz.
Arz’a Halife
olarak yaratılan Adem ve Eşi, Cennet’te yaşanan
Mizansen’in ardından Yeryüzü’ne indirildi.
Hayat Yeryüzü’nde onlar için belirli bir Wakt’e kadar
sürecekti.
Sınav’ı yitiren İblis de Aynı Süre Yaşatılma
Güvencesi’ni İlahî Hikmet Gereğince Allah'tan aldı.
Bu Süre’yi kendisinin İlahî Rahmet’ten kovulmasına Wesile
bildiği İnsanlar’ı saptırmak için kullanacağına Yemin etti: "
..senin Öüstakim Sırat’ına oturacağım. Önlerinden,
Arkalarından, Sağlarından, Sollarından onlara sokulacağım.
Onların çoğunu Şükretici bulamayacaksın."
"Dedik
ki "Oradan tümünüz inin(ihbut),
artık ne
Zaman size Ben’den bir Hidayet gelir de kim Benim Hidayet’ine
izlerse Onlar için Korku yoktur, ve Onlar
hüzünlenmeyecekler de."
Başlangıçta Tek bir Ümmet olan Adem'in Çocukları
Şeytan’ın yanlarına sokulup onlara verdiği İğva nedeniyle
bağyedip Fırqalar’a bölündü.
Allah ise İnsanlar’ın Welisi’dir. Her Bozulma ardından onları
Karanlık’tan Aydınlığa çıkardı.
Kimileri ise Şeytan’a tabi olup Tağut’u Weli
edindiler. Böylece Karanlığı yeğlediler.
Allah, "Cehennem’i Şeytan’a tabi olanlar’la
dolduracağını Beyan etti."
Bu, Özel Cennet’e "Bu Ağaca yaklaşmayın" Buyruğu ile
başlayan Senaryo’nun tekrarıdır.
Ancak Adem gibi Tewbe’yi Tercih edenler
Hüsran’a uğrayanların dışındadır.
İşte Bütün İnsanlık Tarihi boyunca Allah'tan gelen Hüda'nın
Qur'an’daki Kavramsal Adı Wahy, Kitap, Auhuf, Ayetlerdir.
Bu Wahy’in en Sonuncusu da Tahrib edilmekten korunmuş olan
Qur'an'dır.
Hâkim olan Allah'ın,
Hâkim Kitabı'dır.
Kısacası İlahî Hikmet’tir.
Allah
Her İnsan’a Fucur ve Taqwa’yı İlham eder.
Onu arındırıp temizleyen kurtulur, örtüp saran da Yıkım’a
uğrar.
Kendisine İlham edilen Taqwa’yı seçen "Hikmet Sahibi
Nefs", İlahî Hikmeti seçmiş demektir. Böylece Kitap
ve Hikmet bBilgisi birleşir.
Kime de Hikmet verilmişse ona Bol Hayır verilmiş
demektir.
Qur’an İlimleri Ders Serisi, Qur’an Okurları’nın onu Doğru
olarak anlamasına Yardımcı olmayı amaçlar. Başarı ve Doğrular
Kitab’ın Sahibi’ne, Yanlışlar Biz Okuyucular’a aittir.
A-Qur'an/
Mushaf Tarihi
Qur’an İlimleri’ne Giriş Mahiyetinde olan bu
Bölüm’de, onun Orjinal Metni ile onun Orjinal Dili’nde Yazı’ya
geçirilme Tarihi’nden başlanarak, Dünya Dilleri’ne Çevrilme
Süreci ve beraberinde getirdiği İmkanlar, Sorunlar üzerinde
durulmaktadır.
1-Wahy /Ayâtu'l-Qur'an:
Qur'an'ın İlk Wahyi m610 Yılı’nda indirilen 96/el-Alaq 1-5
Ayetleri’dir.
Bunu izleyen Nuzul 22 küsür Sene Deqam etti. Son gelen Qahy
genel olarak 5/el-Maide 3 Ayeti olarak Qabul edilir.
İndiği
Dönem Arabça’sında Wahy, fısıldamak, Gizli konuşmak
Anlamlarına gelir. W-H-Y Fiili’nden türetilen Mastar
Kelime’dir. Bu Kelime Qur’an’da 34 Sure’de 71 Ayet’te
kullanılır. Her Kullanım’ında Terimsel Anlamı’nı korumadığı
gibi, bir çok yerde de Aynı İşlevi gören Farklı Kelimeler de
kullanılır. Dinî Literatür’de daha çok Kelamcılar’ın Tanımı
üzere Meşhur olmuştur. Allah’ın İnsanlar’la
Konuşması
42/eş-Şura
Suresi’nde Üç Şekil üzere Mümkün görülür.
2-Qur'an'ın
Mushaflaşması
:
3-Çağdaş Mushaflar:
4-Farklı Harfler
:
5-Mushaf'ın Okunması:
6-Farklı Diller’de Qıraat:
Çeviriler:
B-Tefsir
Tarihi ve Wasatlar
Bu
Bölüm, bizzat Qur’an Metni’nin kendisini değil, onun Okur’u
ile girdiği İlişki Sonucu Tarih içinde kazandığı/kaybettiği
Anlamlar’ı Konu edinmektedir.
1-Nuzul Wasatı
:
2-Mekkî Wahy :
3-Medenî Wahy:
4-Qıssalar’ın Wasatı
:
5-Tarihî Qıraat Wasatları
:
6-Çağdaş Qıraat Wasatı :
a)Maqro
Wasat:Toplumsal-Siyasal Hayat
b)Alem-i İslam/Qıraat:Cuma Tilaweti
C-Qur'an
ve Riwayetler
Bu
Bölüm’de Yer alan Üç Konu ‘Quran İlimleri’ ve ‘Riwayet
İlimleri’ Disiplinleri’nin Müşterek Konularıdır.
Konular Her
Disiplin’de kendi Zawiyesinden ele alınmaktadır.
1-Nuzul Sebebleri :
2-Rasul'un Te'wili (Nuzul
Wasatı’nda Tefsir):
3-Merdud Riwayetler:
D-Qur'an'ın Eşşizliği
Bu
Bölüm’le Wahy’in niçin İnsan için olmazsa olmaz Temel
Bilgi Girdisi olduğu açıklığa kavuşturulmak istenmektedir. ‘Dogma’
ile ‘Nas’ arasındaki ‘Hayatî Farq’
belirginleşsin istenir.
1-Ayetlerin Yapıtaşları
:
2-İ'caz
:
3-Qur'an'ın Münkir
Okurları
:
4-Kewnî Ayetler :
E-Qur'an'ın Dili
‘Dil’
bu Bölüm’de iki Ayrı Anlamıyla İnceleme altına alınmıştır.
Wahy’in ‘Dünya Görüşü’nü İfade etmede kullandığı
Okur’unun Beşerî Dili’ ile ona ‘Eşya’nın
İsimleri’ni öğretmektedir.
1-Lugatu'l-Qur'an :
2-Kelimetu'l-Qur'an :
3-Mu’cemu’l-Qur’an :
F-Emir
Cümleleri
1-Emr-Nehy
2-İlga-Nesh
G-Literal Analiz
1-Mübhemat (Lafızların
Açıklık Kapalılık Dereceleri)
2-Tahsis/Taqyid
3-Mecaz/Kinaye
4-Delalet
Biçimleri
F-Manevi
Mebhaslar
Qur’an
Okur’una kazandırdığı ‘Basire’ ile onu, kendisinin
sustuğu Alanlar’da konuşur kılmayı amaçlar. Arz’dan çıkan
Dabbe, ‘Haq’ ile ‘Batıl’ın, ‘Habis’ ile ‘Tayyib’in,
Münker’ ile ‘Ma’ruf’un Çağlar’ın Sonu’na dek
Takipcisi olacaktır.
1-Mewhum Deliller :
2-Maqasıdu'l-Qur'an :
G-Ahkamu’l-Qur’an
‘Hira’sından
çıkan ‘Okuma Emri’ almış İnsan’ın; birbirine Düşman
olarak Arz’a inen , kendisine ‘Huden’ gelmiş İnsan’ın
Ayetleri ‘Te’wil’ Öyküsü’dür burada anlatılan.. Ayet,
Olgular’ın olduğu yerde vardır, ‘Nomen’lerin olduğu
Yer’de ise Benzeşmeler.. Benzeşenler’in Anlamını
belirginleştirme Yetkisi, ‘benzeşmeyi kuran’a
aittir.
1-Muhkem Ayetler
:
2-Muteşabih Ayetler :
H-Qur’an
ve Gelecek
İsa
Mesih’in Müjdesi olan ‘Qur’an
Peygamberi’ Ahmed’in Müntesipleri olarak, içine
girdiğimiz 2000li Yıllar’a Müjdemiz ne? ‘Kelime-i
Tayyibe’nin ‘Geleceğin Wasatı’nda Açacağı
Çiçek vereceği Yemiş ve Yetiştiriciler’inin Koordinatı
üzerinde Düşünceler...
1-Zikr’in Korunmasının
Anlamı :